Thursday, November 18, 2010

Laksam Kelantan

Malam raya, pulang ke rumah sejurus tamat kerja lewat petang. Jem di sana, jem di sini, sampai Mydin Bukit Jelutong, hampir semua barang2 mentah tiada.

Singgah pula pasaraya Alam Budiman, hancur hati sebab kelapa juga habis. Macamana nak buat kuah laksam waima nasik berabu. Hancur berderai lagi hati ini.


Malam raya juga telefon ibu, tanya nak buat laksam pakai tepung apa. Hahaha memang choi bab2 mengingat jenis tepung. Setiap kali nak buat, kena tanya. Di situ saja dah tahu, mmg jarang masak. Tapi laksam ni percubaan pertama buat tanpa ma sebagai tukang guide.

Laksam
2 1/2 cawan tepung beras
3 cawan air

Cara penyediaan
Campur tepung dan air, tuangkan ke atas penutup periuk yg diletakkan dalam pengukus.
Tutup periuk tu sila sapu minyak ye. Tanak bagi melekat. Kukus sekejap je. Kalau masa dah kukus, tepung tu menggelembung, insyaAllah, adunan tu elok.

Kuah laksam (resipi empat orang makan)
Santan
6 Bawang merah
Seulas bawang putih
1 inci Halia
1 keping Asam keping
15 biji lada hitam kisar kering
Isi ikan kembung yg direbus (aku guna 2 ekor je)

Cara
Blend santan bersama isi ikan
Masukkan bawang blend
Masak dgn api kecil
Masuk halia diketuk, masuk asam keping
Masukkan lada hitam kisar, garam dan gula secukup rasa.


Sambil2 tu, boleh la siapkan ulam kacang panjang, timun batang, taugeh, kubis. Makan bersama belacan dan cili boh. Gaya Terengganu makang laksang gitu ah. :)

Jadi, pagi raya yg tak berapa nak pagi, kami makan laksam sajo. Lewat malam, abah balik setelah lama MC, membawa bekalan dari ibu di kampung..pulut kuning, kerutup udang, nasik minyak dan kari ayam. Sungguh sakan mereka beraya, nasib baik masih ingat anak menantu.

Abah : Angah buat laksam? Buh ke abah semangkuk.
Angah : Ok tak bah?
Abah : Hmm..ok, boleh bukak restoran.
(Dalam hati, puji ke sindir neh)


Tak senonoh bukan, hidang dalam pinggan caca merba. Haih, tu pasal aku cakap. Macam raya kat Afrika.


kiranajoe : Tak mahir di dapur tp sebab nak biasakan suami dgn masakan kelate, i cuba. ;p

3 comments:

mrs.spicy said...

ouh..laksam gitu je eh buat. selalu beli jer=p boleh try ni.hehe

kiranajoe said...

hehehe malu la kito. tp ikut resipi mok duk selalu buat, gini jelah. try la kalu berani. ;p

Cik Tudung Merah said...

demmit, sedap lak ai. skang gak aku nak call mak mentua mintak buatkan. kekkeek