Tuesday, May 24, 2011

Aku rindu dia

Kejap sangat rasanya dia dipinjamkan untuk aku. Tapi skrg dia dah takde. Terbayang2 lagi lagak dia yang nakal tapi manja. Suka tido, suka kena cium, suka lari2, suka main2 ngan Popong.






Adik aku ambik dia kat hostel. Bawak balik ke rumah sb dia selalu kena buli ngan kucing besar. Satu hari tu, dia lari kena kejar, jatuh dari tingkat 1 ke dalam longkang. Adik aku ambik, bela dlm bilik seminggu dan kemudian bawak blk rumah, suh aku bela.


Suka tido. Org buli buh bunga kat leher pun tak sedar.


My cute little Cicik. Aumm..


Malam tu aku balik kejer, Boboy n Cicik duk belakang. Diorang baru lepas makan, tiba2 bunyi kucing gaduh, aku tak syak Cicik pun. Bunyi makin garang dan aku tgk Cicik dalam longkang, Boboy yg pendiam pun sama2 berbunyi nyaring. Si BODOH OREN, kucing jalanan yg selalu curi makan sisa makanan anak2 aku lari mencicit.


Cicik lari masuk rumah, duk bawah kerusi tapi masih bunyi garang. Bulu tegak2. Aku ingatkan dia trauma sb gaduh. Lama okeh, dalam 5 minit, aku ambik dia, aku pegang..kat tangan aku ada darah!



Cicik cedera, kena gigit, kena cakar. Kat rusuk dia paling teruk. Abah cakap, dia tak teruk, tak perlu bawak vet. Cuma aku perasan, tulang belakang dia sakit, mungkin kena tendangan yg kuat.


Cicik kesakitan. Luka kat rusuk tulah jadi penyebab dia mati. Seminggu, luka dia dah kering. Aku buh ubat gamat, sapu ubat luka. Tapi dia sekejap demam, sekejap ok. Lepas tiga hari dah aktif sikit jadi aku tak bawak dia gi vet wlpun en suami suh pi vet takut kena infection.


Paling ketara dia lebih banyak diam dan tidur dari bergerak. Aku agak, dia sakit belakang.



Tiga hari sebelum dia pergi. Mata dia dah kembali bulat. Aku ingat dia dah sihat. Tapi rupanya kuman dah masuk dalam darah.


Paling aku ralat, saat2 terakhir dia sangat menderita. Semalaman tak boleh baring, tak boleh duduk sebab dada dia sesak. Bernafas pakai mulut. Langsung tak tidur, langsung tak makan dan minum. Adik aku jaga dia, tak tidur sampai pagi.


Hari dah teruk, baru aku bawak gi vet. Dlm kereta dia dah teruk, duduk pun keluar kuku. Maksudnya dia sakit. Ye...dia sakit. Aku pegi Klinik Haiwan dan Surgeri Shah Alam, jumpa Dr Shidah kat Seksyen 6 Shah Alam. Bila sampai, doktor ckp, saya bagi awak antibiotik, then bawak balik sb dia dah teruk.


Tapi aku refuse untuk ambik dia, aku ckp, doktor ambik dia, buat la apa saja. Cuci luka dia, dan bagi dia ubat supaya dia senang bernafas. Doktor akur tapi jam 10am aku hantar, jam 3.20 petang, Cicik dah takde. :(

Tengok, dia macam tidur kan. Cuma kaki tangan semua keras kejung sb doktor simpan dlm freezer. Pagi sebelumnya, adik aku sempat mandikan dia :) :'(


Aku sedih. Aku sedih...Dr cakap, bila cuci luka, rupanya luka tu dah bernanah sampai ke dalam. Huwaaaa...aku rasa bersalah sb tak bawak dia gi vet awal2. Sorry Cicik. RIP.



kiranajoe : Lepas ni tanak bela kucing lagi, cukup Popong and Boboy...aku tak nak citer2 sedih gini berulang...huwaaaaa...


5 comments:

nani said...

1st time bc entry kt blog ni..huwaaaa~taip ni smbil nangis..sy suka sgt bela kucing.mmg klu dorg dah xde,kita rs sedih sgt2..huhu..bila sy nangis,kwn2 ske gelakkn..hnya org y prnh bela kucing je y akn phm kn..=(

kiranajoe said...

thanks tau baca blog kita.

betul nani, setuju sangat. org yg bela kucing je faham perasaan kl jadi apa2 kat kucing kita tu.

ciktudungmerah said...

Ya Allah, air mata aku bergenang...

Anonymous said...

perlukah saya sedih... huaaaa hish u ni....

kiranajoe said...

kintan: aku dah tak sedih dah, tp smlm laki aku ckp, cicik dah reput dah..aku terus rasa nak lempang dia laju2..kuang ajaq *tp mmg betul pun dah reput dak?

anon : sedih laaaa..puhles...