Saturday, May 16, 2009

AKTIVITI MASAK MEMASAK

Demi untuk memujuk hati cik hubby yg selalu merajuk dan sensitif amat kerana kesibukan cik isteri dan ketidakpedulian cik isteri terhadap cik hubby...aku menahan sakit kepala dan rasa malas dengan melayan selera dia..paling istimewa, semuanya hasil air tangan aku..hahaha kelakar sungguh, manakan tidak..dulu aku sangat malas memasak. tapi untuk suami, aku kena rajin2kan diri...

alhamdulillah, berkat asuhan mak cik tonah (ma aku laaa..), walaupun sangat jarang aku masak tapi kerna terpaksa (hehe), hidangan ketam masak sambal tomyam diberi markah A oleh cik hubby...hehehe dia pun sangat pelik tgk masakan tu. dia ingat aku main2, walaupun tak lengkap bahan..tapi rasanya ok laa...sorry ye, gambar tak ambik...lupo.lein kali aku masak lagi..aku ambik gambar...
semalam aku rajinkan diri lagi utk sediakan dinner yg simple tp jarang la dia makan...sebabnya dia org kedah, aku org kelantan. hidangan simple sangat...sup sayur campur segala pucuk dan suun..gandingkan bersama ikan selar kuning salut tepung, lawan budu dan kacang botol..agak tak sedondon la hidangan tu tapi dia ratah ikan sakan. katanya ikan tu rangup, makan sampai rasa ralit...hehehe

petang ni ada hajat nak memasak lagi...mungkin wat kuih lompat tikam sb tepung pulut semalam masih berbaki...bagi ajar cik hubby kenal kuih kelantan...seingat aku, zaman aku muda remaja dulu ma selalu buat, tp sejak belajar dan kejer..semua tu senang dapat kat pasar ramadhan atau pasar malam.

lompat tikam neh asasnya tepung pulut dicampur dgn pati daun pandan utk dapatkan warna hijaunya, yg putih tuh santan campur sket tepung pulut, yg merah tu pulut..di makan dgn air gula melaka...


tapi makan malam tak tau nak wat aper...kelmarin dah bersantan, smlm sup air, hari neh wat stim ikan la pulak...ok dak? goreng chap chai..wat paprik..yum yum tapi aku tak boleh menikmati rasa mknn...huhuhuh ruginya

2 comments:

Fizahanid said...

amboi sedapnya nak sikit

kiranajoe said...

boleh..datang la rumah..hehehe